Roadtrip US

En reseblogg

Southfork Ranch = DALLAS

Publicerad 2014-10-25 06:36:00 i Allmänt,

Vi är på väg mot Dallas för att få se Southfork Ranch i verkligheten. Låter kanske lite tokigt men jag följde verkligen JR, Bobby, Sue Ellen, Pamela och så allas vår Miss Ellie under flera säsonger. Mats kan inte förstå värdet av att se ett hus på utsidan men för en nörd som jag som har det faktiskt betydelse. När vi dessutom är i området så kan jag bara inte låta Southfork passera. Visserligen vet jag att alla inomhusscenet gjordes i studio så att köpa ett dagspass med rundturer inne på ranchen känns lite överdrivet, jag nöjer mig med att få se ranchen utifrån. På väg till Dallas så lyckas vi köra lite fel i Decatur - Mats stannade till för att fråga efter vägen utanför ett cafe som såg väldigt ut från utsidan, "Whistle stop". Vi bestämde oss för att gå in och testa en "apple pie" som neonskylten i fönstret gjorde reklam för. Så fort vi öppnar dörren känner vi oss helt malplacerade. Detta blir verkligen ett rejält nedslag i verkligheten.
Alla på caféet tittar upp när vi kommer in, servitrisen inleder direkt med att frukosten är över innan vi ens har hunnit beställa.....vi ber att få varsin kaffe och äppelpaj. Äppelpaj finns inte, ej heller pekanpaj, blåbärspaj o.s.v.. Servitrisen rabblar upp ett antal pajer som de ändå har och jag tar in en kokospaj på rekommendation av servitrisen och Mats en körsbärs paj. Samtidigt som övriga gäster smäller i sig enormt stora hamburgare med vad som upplevs som ett ton friterad potatis - inga grönsaker finns på tallrikarna! Damerna/kockarna i köket är lika breda som höga - vi inser plötsligt att vi ser ut som vandrande pinnar i jämförelse med kunderna och personalen på cafét.  Länge sedan jag känt mig så äcklad. Pajen smakar som jag känner mig men jag försöker ändå tvinga i mig några tuggor för artighets skull då jag faktiskt beställde in kokospaj på servitrisens rekommendation. Överallt i cafeet hänger skyltar om " the Lord" så kyrkligheten verkar precis så påtalig som utsagan förevisat. ALLA verkar känna alla i det lilla cafét och det märks påtaligt att man inte gillar att objudna gäster söker sig dit. Flera gånger får vi frågan om vi vill ha något mer, inte för att vi tror att de vill att vi skall beställa något mer utan helt enkelt för att de vill att vi skall resa oss och gå....det är nämligen fullt i lokalen.Jag hade hoppats på att kunna använda mig av kameran men jag valde att låta den stå kvar på bordet- det kändes i luften att det inte var välkommet med "fotografer" (dessutom hade jag sheriffen sittandes precis bakom mig, med revolver och allt)
Vi betalar och kör vidare mot Dallas-här vi fått förklarat för oss av vår värdinna på Bella Rosa B&B att damerna med " High hair and High heels" lever. Texas= Konservatism. Här råder dödsstraff och här finns många George Bush anhängare. Vi kör förbi byar och städer med många kyrkor och bibelskolor. Fantastiskt vackra rancher med enorma horder av boskap. Att det är ett rikt område råder ingen tvekan om. Oljekällor och boskap avlöser varandra.
Vi hittar till Southfork Ranch - här blomstrar turismen trots att så många år passerat sedan Dallas hade sin peak. Parkeringen är enorm och trots att det är lågsäsong så står det ändå ett ganska stort antal bilar parkerade utanför Visitors Center. Vi väljer dock att parkera utanför själva ranchen och på egen hand insupa atmosfären. Man kunde nästan föreställa sig att JR skulle komma körandes uppför allén till ranchen.....knäppte några bilder och sedan körde vi vidare mot Allen där det skall finnas en premium outlet där vi tänker oss att shoppa loss i eftermiddag!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi är ett medelålders par från Göteborg som skall genomföra vår livs resa - en roadtrip i US. Äventyret startar med några dagar i New York innan vi tar inrikesflyget vidare till San Francisco. Väl på plats, väntar en Ford Espace på att få ta oss med på den berömda Highway no.1 ner mot Los Angeles. Efter att ha utforskat mytomspunna platser som Hollywood, Beverly Hills, Venice Beach, Marina Del Ray så styr vi kosan österut igen. Vi hoppas på att få besöka många fler spännande orter som Las Vegas, Grand Canyon, Alberquerque, Dallas, Houston, New Orleans innan vi avslutar vår resa med en veckas sol och bad i vårt älskade Florida. Välkommen att följa oss under vår resa....

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela