Roadtrip US

En reseblogg

San Simeon - Ventura

Publicerad 2014-10-10 07:41:00 i Allmänt,

Kändes som om att vakna upp i ett kallt mjölkpaket i morse... det blev att dra på långbyxorna direkt då det var rejält kallt och grått utomhus. Temperaturen här i Kalifornien skiftar rejält mellan kust- och inland men också mellan dag och kvällstemperatur. Som mest har temperaturen stigit upp till 102F, vilket motsvarar lite drygt 38 grader på dagarna medan temperaturen på kvällen sjunkit ner till ca. 15-16 grader. När vi sätter oss i bilen visar temperaturmätaren endast 59F vilket motsvarar 15 grader men väderleksrapporten lovar varmare och klarare väder under dagen. Vi har inga utflykter inplaneradeutan vi tar helt enkelt dagen som den kommer, det enda vi vet är att vi bokat in oss för en natt på ett hotell i Ventura, några mil söder om Santa Barbara.
 
Dimman lättar redan något efter ca en timmas bilfärd och snart så värmer även solens strålar genom bilfönstret. Strax innan lunch kör vi av vid en shopping mall i San Luis Obispo. Köper mig ett par skor då en av mina älskade sandaler tappade sulan och numera ligger i en papperskorg utanför butiken och mina älskade Kayano är fortfarande blöta efter det att jag tvättade av dem från vår "bergsvandring" igår. Vi hittar också en butik eller rättare sagt, ett helt varuhus med produkter som är lokalt och organiskt odlade. Vi köper med oss varsin lunchlåda, där vi plockar ihop lite smått och gott plus en god kaka till kaffet. När jag skall betala frågar den unge mannen mig i kassan om jag använt mig utav dagens erbjudande. Jag undrar vänligt vilka erbjudanden han talar om och får då till svar; "Aren't you 62 or older?" Känns lite förnedrande måste jag erkänna. 
Vi fortsätter vår resa söderut. Nu börjar landskapet skifta rejält från de små slingrande bergsvägarna till större vägar med mer böljande kullar med grönsaksodlingar och enorma fält med vinrankor så långt ögat kan se. Värmen kommer också tillbaka och temperaturmätaren visar nu på 85F mot de tidigare 59F.
Ju längre ner på kusten vi kommer så blir bilden på näthinnan mer igenkännande från the Beachboys Kalifornien (ja, jag är ju gammal- det fick jag ju göra tidigare idag) och från TV såpor som Melrose Place och Baywatch. Jag har kanske inte berättat det men med i resväskan finns en röd, om än något för liten baddräkt och ett par röda badbyxor......
Vi har nu checkat in på ett enkelt men trevligt hotell längs utmed motorvägen/stranden Country Inn & Suites by Carlson(passande namn). Här blev vi erbjudna complimentary drinks and snacks mellan kl 17-19 i loungen och frukost i morgon bitti till en billig penning. Gångavstånd till beachen där vi precis tagit vårt första dopp i Stilla havet. Härligt!!  Just nu är livet ganska njutbart! Surfin´Safari på er!
 

Kommentarer

Postat av: Jessica

Publicerad 2014-10-10 08:00:43

Haha, som jag skrattade. Dagens erbjudande! Måste vara dagens miss. Du är ju hon i röd baddräkt ;)

Svar: Kul när man kan glädja någon!!
None None

Postat av: GoForFit

Publicerad 2014-10-10 11:36:09

Åh vad härligt! :D

Svar: Ja, det är verkligen underbart!
None None

Postat av: Jasmine

Publicerad 2014-10-10 11:45:46

Roligt att få se bilder från din resa. Det ser härligt ut!
Kram

Svar: Kul att du gillar våra bilder - det är verkligen underbart!
None None

Postat av: Olini.blogg.se

Publicerad 2014-10-10 17:39:42

Vad fina bilder du tar!

Svar: Tack, vad roligt att du tycker det, men det är också bra motiv!!
None None

Postat av: Amanda Niclasson

Publicerad 2014-10-10 19:03:40

Underbar blogg!

Svar: Tackar - vad glad jag blir!
None None

Postat av: Paulina Suonvieri

Publicerad 2014-10-10 20:20:38

Åh ser så underbart ut! :D

//hundredkitchenstories.blogg.se

Svar: Hm, det är riktigt njutbart kan jag lova :)
None None

Postat av: Hanna Karlsson

Publicerad 2014-10-10 22:20:18

Härligt det ser ut!

Svar: Tack, det är verkligen underbart!
None None

Postat av: Sara Ekman

Publicerad 2014-10-11 00:26:00

Så härligt! :) Älskar att bila runt i USA!! :)

Svar: Ja visst är det härligt!
None None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi är ett medelålders par från Göteborg som skall genomföra vår livs resa - en roadtrip i US. Äventyret startar med några dagar i New York innan vi tar inrikesflyget vidare till San Francisco. Väl på plats, väntar en Ford Espace på att få ta oss med på den berömda Highway no.1 ner mot Los Angeles. Efter att ha utforskat mytomspunna platser som Hollywood, Beverly Hills, Venice Beach, Marina Del Ray så styr vi kosan österut igen. Vi hoppas på att få besöka många fler spännande orter som Las Vegas, Grand Canyon, Alberquerque, Dallas, Houston, New Orleans innan vi avslutar vår resa med en veckas sol och bad i vårt älskade Florida. Välkommen att följa oss under vår resa....

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela