Roadtrip US

En reseblogg

San Francisco

Publicerad 2014-10-04 08:33:00 i Allmänt,

Jag har inte hunnit att uppdatera bloggen på sedan i onsdags kväll.....det har varit fullt upp! Vi blev försenade hit till San Francisco i torsdags - väl på planet så blev vi sittande i lite över en timma för att planet behövdes tankas då vi skulle få en något ändrad flygning pga oväder. Man förstår att USA är ett stort land då fligthen mellan NY och San Fran tar 6 tim - nu har vi dessutom plussat på en tidskillnad på ytterligare 3 timmar vilket gör 9 timmars skillnad mellan Sverige och San Francisco! Känns faktiskt i kroppen att vi inte är riktigt synkroniserade.....
San Francisco är en alldeles fantastisk stad som är lätt att bli förälskad i. Vädret här är fantastiskt - kändes verkligen att det var närmare 30 grader när vi steg av planet från NY iförda långbyxor och långärmat! Vi köpte biljetter till BART - snabbtåget som tog oss in till San Francisco city. För endast  $8.75 per person tog vi oss snabbt och enkelt in till Union Square där vi förbokat 3 nätter på Hilton Hotel, mitt i hjärtat av San Francisco. Vi fick ett underbart rum i det högsta tornet av 3, på 22:a våningen med en fantastiskt utsikt över staden med havet i bakgrunden. Väl uppe på rummet så bytte vi snabbt om till badkläder, tog hissen ner till 16:e våningen, genvägen mellan tornen, till den tempererade utomhuspoolen där vi fullkomligt kastade oss vattnet. Behöver jag säga att det var underbart att få svalka sig efter att ha rest hela dagen? Man kände sig som en ny människa efter bara några minuter i poolen. Upp igen på rummet och snabbt iordningställande för att gå ut och äta en efterlängtad middag! Det blev dock ingen lång utekväll, vi var rejält trötta efter flygresan så redan klockan 10 släckte vi ljuset och somnade så sött.
Efter att ha avnjutit den lyxiga hotellfrukosten så gjorde vi något vi inte brukar, vi tog faktiskt en taxi ner till Pier 33 där vi skulle gå på färjan ut till ön Alcatraz. Köerna ringlade sig långa redan strax före kl 09.00. Vi var ute i god tid, vår avgång var först kl 09.30 så vi hamnade som nummer 3-4 i kön. I USA är man mycket noga med sin placering i kön, inga som försöker gå före, eller rättare sagt, KAN gå före då ALLA vänligen men bestämt förklarar VAR kön börjar. Härligt för en vän av ordning och reda! Maken tycker dock att jag är lite överdriven på den fronten:)
Turen ut till Alcatraz kan vi verkligen rekommendera varmt, själva båtturen ut till ön tog ca 15 minuter och kostade $30/person. Väl framme kunde man välja att gå med på några av de specialdesignade turerna (som varierade dag för dag) alternativt så kunde man gå en egen audioguidad tour. Vi valde det senare alternativet vilket passade oss bra. Man kunde välja på ett antal olika språk men svenska fanns naturligtvis inte med på menyvalet. Vi fick en mycket gedigen historia inifrån fängelsets murar berättad för oss. Ute på ön har man en fantastiskt vy över både San Francisco och Golden Gate Bridge.
Varmt och gott var det också, temperaturen gick idag upp till 92 Fahrenheit vilket motsvarar lite drygt 33 grader.....pust!!! Tyvärr så är badtemperaturen i havet inget att hurra för - det blir ALDRIG varmare än ca 14 grader så att bada i havet får helt enkelt vänta tills vi anländer längre söder ut.
 Efter att vi återvänt till land så gick vi vidare mot Pier 39 och såg sjölejonen som blivit till en riktig turistattraktion sedan de plötsligt började söka sig in till hamnbassängen 1989. Sjölejonen låg och jäste i solen på de plattformar som lagts ut i området just för de charmiga djurens skull.
Lunchen intogs på en restaurang vid Fishermans Wharf, Mats tog in krabba, som kanske är det självklara att beställa för området, men undertecknad valde en sjötunga med hummersås. En liten varning för turistfälla utlyses men samtidigt så är det ju det som är hela upplevelsen!
 Efter lunchen begav vi oss upp via den absolut BRANTASTE backen i hela San Francisco - vi tog HYDE STREET upp från hamnen - som tur var visste vi inte att det var lite drygt 33 grader när vi påbörjade stigningen - kände mig lite groggy när vi kom upp till korsningen Lombard St/Hyde St men det var vävärt besväret! Vi kunde aldrig föreställa oss att det var SÅ brant! Tyvärr så hann jag inte få upp kameran då en bil passerade med en japansk förare som såg ut som han skulle få hjärtinfarkt innan han påbörjade färden nerför Lombart Street! Han gav upphov till många glada miner bland oss turister som var på plats vid tillfället!
Utmed Hyde Street går en av de tre världsberömda kablespårvagnslinjerna. Kabelspårvagnarna har varit i bruk sedan 1870-talet och körs helt manuellt av förarna som fullkomligen sliter i spakarna som hakar tag i/släpper kablen som är i ständig rörelse.Man kan välja att sitta inne i spårvagnen eller "hänga" utanför - priset är detsamma. $6 för enkel resa. Ett bättre alternativ är att köpa dagspass som dessutom gäller för ALLA lokala transporter om man nu inte är lika tokiga som vi är som måste gå överallt!
Innan vi kom tillbaka till hotellet gick vi genom "Chinatown" som täcker hela 25 kvarter av San Francisco. Stadsdelen tillkom under guldruschens glada dagar med start år 1849.
 Nu skall vi försöka vila våra ben och fötter för imorgon väntar nästa styrkeprov....vi tänker promenera över Golden Gate bron och bege oss till den lilla mysiga småstaden Sausalito på andra sidan bron. Det är populärt att hyra cyklar så vem vet, vi kanske ändrar oss beroende på hur våra ömma fötter mår imorgon. Nu skall vi försöka sova om det går. Vår toalettstol har nämligen börjat spola på egen hand i tid och otid. Låter oroväckande......