Roadtrip US

En reseblogg

Point Lobos National Park

Publicerad 2014-10-08 10:37:24 i Allmänt,

Idag startade vi morgonen med en lång promenad utmed stranden. Hälsade på ett antal hundar och deras ägare, inser att vi redan saknar vår gamla trotjänare, Jacsa, vår 12-åriga flat coated retriever tik som skulle ha älskat att få vara med oss här på stranden i Carmel by-the-Sea. Här får verkligen hundarna vara fria, ingen går kopplad, alla leker med alla. Det måste vara paradiset att få vara hund här!
Det inträffade en rolig episod direkt när vi kom ner till stranden imorse. Vi såg att det var två män på väg ner mot stranden med sina två hundar, en liten hund av okänd ras och en stor, härligt, yvig, golden retriever. Golden drog iväg från sällskapet, rakt mot en tjej som ställt sina skor i sanden. Hunden sätter sig, av någon anledning, rakt över tjejens skor och tänker helt sonika, göra sin morgontoalett. Tjejen rusar fram och i sista sekund hinner hon få bort sina skor innan det ligger ett antal bruna avlånga saker i sanden. Åh, tänker vi svenskar, nu blir det väl bråk....icke. Tjejen skrattar och frågar stolt hundens husse om han inte tycker att hon var duktig som var så reaktionssnabb!!! Inga sura miner här inte - alla skrattar och tycker att de har fått vara med om något spännande - hundens husse behöver inte ens be om ursäkt utan han fortsätter i samma anda och skojar helt enkelt bort sin hunds beteende. Faktiskt ganska befriande upplevelse!
Efter vår långpromenad tar vi vägen förbi ett trevligt fik som vi såg på vägen ner till stranden. De serverar egna bakverk och Starbucks kaffe. Vi beställer in två kaffe + en extra stor kanelkringla med icing och choklad spritsat på toppen. Liknar "Läckö-kringlan", en kringla som bakas av Rådhuskonditoriet i Lidköping, intressant. Efter fikat gick vi hem till hotellet, jag glömde berätta att vi bytte hotell igår då vi bestämde oss för att tillbringa ytterligare ett dygn här i Carmel - vi har verkligen hittat en liten pärla! Vi tog ett dopp i poolen innan vi gjorde oss redo för dagens utfärd till Point Lobos Nationalpark. Från Carmel är det bara 3 miles söderut på 1:an.
Point Lobos Nationalpark anses vara "kronjuvelen" bland Kaliforniens State Parks.
 Ett fascinerande djurliv tillsammans med områdets hisnande skönhet är ingen överdrift det kan vi intyga. Entrén är även här $10 och man kör till en eller flera utsiktsplatser/parkeringar i området. Vi valde att köra till parkens sista postering - där vi ställde bilen och vandrade fram-och tillbaka den 1,6 miles långa sträckan utmed havet.

Svårt att beskriva i ord vad man upplever men det är MÄKTIGT
Sjölejon, hjortar, fantastiska bergsformationer, vågor som bryts, fantastiska färger. ALLT är enastående vackert!

Vi hade turen att träffa på en av de sk docenter som arbetar som volontärer för naturparkens stiftelse, en äldre dam som guidade oss en bit av sträckan. Vi var rejält tagna av dagens intryck när vi utmattade kom tillbaka hem till hotellet. Imorgon skall vi lämna Carmel för att besöka ytterligare ett berömt naturområde, the Big Sur, innan vi anländer San Simeon, som blir vårt nästa stopp på resan.