Roadtrip US

En reseblogg

Golden Gate Bridge & Sausalito

Publicerad 2014-10-06 19:20:27 i Allmänt,

 Idag har vi gjort det - vi har gått över Golden Gate Bridge!
Det var en fantastisk upplevelse, väldigt mäktig. Jag kände mig väldigt liten och faktiskt nästan lite rädd - jag som inte brukar ha några problem med höjder höll mig tätt, tätt intill Mats under första halvan av bropromenaden.
Golden Gate Bridge invigdes 28 maj 1937 och var fram till 1967 världens längsta hängbro, 2 737 m lång och 227 m hög med 67 m fri segelhöjd.
Man hann att reflektera en hel del under promenaden - den här resan till USA har vi pratat om under väldigt lång tid, skulle vi verkligen våga göra den här trippen, var det för tidigt i våra liv? Kunde jag be om tjänstledighet när jag lyckats få ett förlängt konsultkontrakt på ett företag som drar ner på personal? Allt det där har vi ältat fram-och tillbaka så många gånger och jag är verkligen glad att vi vågade fullfölja våra drömmar.
Det är intensiv trafik över Golden Gate Bridge, bilar, cyklar och gående så långt ögat kan nå. Bron har totalt 6 filer, 3 i varje körriktning, två cykel-och promenadvägar , en på vardera sidan. Många hyr cyklar inne i San Francisco (kostnad ca $32 per dag/person) cyklar över bron och vidare till den idylliska småstanden Sausalito som breder ut sig på andra sidan Golden Gate Bridge. Husen är byggda utmed bergskammen, hela vägen ner mot havet. Själva stadskärnan karraktäriseras av en enda lång gata, kantade med ett små trevliga butiken och restauranger. När man ätit sin lunch eller tagit en fika så tar man enkelt färjan tillbaka till San Francisco. Har man cykel tar man den med sig på färjan, kostar ca $11/per person - oberoende om man har cykel eller inte!
San Francisco har verkligen satt sina spår i mitt hjärta, jag kommer att bära med mig kärleken till staden. Jag är ju egentligen ingen storstadsmänniska, jag älskar friheten, havet, skogen, djur och natur. Kanske är det för att San Francisco påminner mig om Göteborg, småstadskänslan, havet, spårvagnarna och backarna - även om de nu  inte är så många och inte heller så branta i Götet! 
 
 

Kommentarer

Postat av: Jessica

Publicerad 2014-10-07 10:35:18

Vilken promenad!

Svar: Hm, den var magiskt!!!
None None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi är ett medelålders par från Göteborg som skall genomföra vår livs resa - en roadtrip i US. Äventyret startar med några dagar i New York innan vi tar inrikesflyget vidare till San Francisco. Väl på plats, väntar en Ford Espace på att få ta oss med på den berömda Highway no.1 ner mot Los Angeles. Efter att ha utforskat mytomspunna platser som Hollywood, Beverly Hills, Venice Beach, Marina Del Ray så styr vi kosan österut igen. Vi hoppas på att få besöka många fler spännande orter som Las Vegas, Grand Canyon, Alberquerque, Dallas, Houston, New Orleans innan vi avslutar vår resa med en veckas sol och bad i vårt älskade Florida. Välkommen att följa oss under vår resa....

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela