Roadtrip US

En reseblogg

Mål i sikte....

Publicerad 2014-11-03 04:17:00 i Allmänt,

Vi har gjort en rokad! Efter fem veckor på vägarna så längtade vi plötsligt eftar att få packa upp våra väskor och inte behöva flytta på oss var-och varannan dag. Vi har därför redan checkat ut nycklarna till vårt boende ute på Land´s End, Treasure Island, på Floridas västkust. Vi lyckades förlänga kontraktet så det är tänkt att vi skall stanna här tills det blir dags för hemfärd. Men vi skall självklart fortsätta vår roadtrip ända in i mål - vi kommer att åka till östkusten, men det blir en trip i sig, med Lands End som utgångspunkt. Här ute på Treasure Island, hyrde vi första gången redan 1998 och hit har vi återvänt ett antal gånger under årens lopp så vi känner området rätt så väl vid det här laget. Här är det långa härliga och stärkande strandpromenader som gäller, svalkande dopp i Mexikanska Golfen och så naturligtvis, de fantastiska solnedgångarna. Dagliga skattjakter efter snäckor och hajtänder är också ett måste här och ett och annat besök på Caddy´s on the Beach, den trevliga restaurangen som precis som namnet antyder, ligger direkt på stranden och dessutom med gångsavstånd från oss!
Vi tog det väldigt lugnt igår efter ankomst, plockade bara upp allt från våra väskor, tvättade några maskiner med smutskläder och sedan lagade vi middag för första gången sedan vi åkte iväg på vår roadtrip. Kändes väldigt lyxigt att ha tillgång till ett välutrustat kök och dessutom så fick vi äntligen LAGOM portioner kvällen till ära! Solnedgången var "amazing" som så många gånger förr.....
I morse vaknade vi till en rejält kall dag här i Florida, faktiskt den kallaste för säsongen med en maxtemperatur på 17 grader. Brrr, kanske inte vad vi hade förväntat oss direkt men det hindrade oss inte för att ta en tur ner till stranden och även en långpromenad på densamma.
Tyvärr så hittade vi inga hajtänder idag men vi fick däremot se en livs levande haj som nappat på några killars fiskespö. Jag blev först lite bestört över att de hade fångat den tills jag insåg att killarna faktiskt var på väg att få loss kroken ur hajens gap för att låta den gå tillbaka till sin frihet. Det var oerhört fascinerande att på så nära håll få uppleva en haj i frihet och inte i ett akvarium.
Vi åt lunch hemma på "vår" balkong idag, aldrig tidigare har en äggsmörgås smakat så gott!
Ikväll har vi försökt att planera den närmaste veckan. Vi åker upp till Orlando på onsdag för att träffa en gammal klasskamrat från De la Gardieskolan, Britt-Marie,som utvandrade som au-pair till Californien direkt efter gymnasiet. Historien upprepar sig; hon träffade en man, gifte sig, skaffade barn, utbildade sig och blev kvar i USA. Nu bor B-M i Orlando sedan många år tillbaka. Ska verkligen bli kul att få träffa henne igen, blir ju långt mellan varven!! Förmodligen så åker vi nog vidare till Fort Lauderdale/Miami efter vårt Orlando besök eller så får det vänta till senare i veckan. Veckan därpå kommer vår yngsta dotter, Sara, hit och hälsar på! Hon behöver få lite sol och värme med tanke på att hon har haft en tuff period med ett återfall av TWAR vilket inneburit ytterligare en förstörd friidrottsäsong (den tredje på raken).Hon bokade sin flygbiljett så snart den första tentaperioden var avklarad men det höll på att bli en väldigt dyr resa för en fattig student, hör här;
Sara hade stora problem med att få igenom sin biljettbokning Göteborg-Tampa. Hon fick göra om sin bokning fyra gånger då hon aldrig blev omdirigerad till sista sidan som gällde för betalning/kvittens av flygbiljetten. Fjärde gången fungerade det plötsligt och då visade det sig att även de tidigare bokningarna gick igenom. Där satt hon med fyra identiska flygbiljetter till Tampa från Göteborg, alla med samma resedatum! Sara ringde direkt upp företaget för att korrigera det inträffade. Då fick hon till svar att du måste betala ALLA resorna innan kl 23.59 ikväll annars vidtar vi rättsliga åtgärder! Sara försökte förklara att hon fått ett felmeddelande vid de tre första bokningstillfällena och att hon ej ens lämnat ut sina kreditkortsuppgifter förrän vid det fjärde försöket men damen höll fast vid att Sara enligt lag var juridiskt ansvarig för sina köp. Sara gav sig dock inte så lätt, hon kan som tur är vara ganska så envis av sig så hon frågade damen lite ironsikt om hon trodde att Sara behövde fyra säten för att åka till USA! Till slut så tröttnade damen och lämnade över ärendet till en kollega som tack och lov, direkt förstod Saras dilemma. Hon krediterade de tre första biljettena omedelbart och kunde dessutom se på sin dataskärm att det var ett tekniskt fel som faktiskt låg hos företaget. Slutet gott allting gott.............