Roadtrip US

En reseblogg

Delfiner eller hajar?

Publicerad 2014-11-08 19:23:00 i Allmänt,

Här ute på Treasure Island är djurlivet helt underbart och det bästa av allt, det är NATURLIGT och dessutom helt GRATIS. Nu på förmiddagen har vi exempelvis haft sällskap av några lekfulla delfiner som underhöll oss när vi åt sen frukost på balkongen. Kan man ha det bättre?Jag nämnde ju för några dagar sedan att jag skulle berätta om en Episod som inträffade för ett antal år sedan när våra flickor var snart 4 respektive 6 år gamla. Vi hyrde då ett privat hus här på Treasure Island som bara låg ett stenkast från havet men med "Intracoastal View", pool och "dock". Här använda pelikanerna vår brygga som viloplats och vi hade besök av både manatees och även någon enstaka delfin som letade sig in i kanalen. Den här sena eftermiddagen ville vi dock ändå gå ner till havet för att få se den magiska solnedgången. Vi ville samtidigt hinna med att ta oss ett kvällsdopp innan solen gick ner så sagt och gjort, vi traskade iväg. När vi kom ner på stranden så såg vi att många stod och tittade ut över vattnet. De kollar in delfinerna så klart, sa Mats och visade mot några fenor längre ut i vattnet. Jag som alltid oroar mig som den mor jag är, kände mig dock inte lika övertygad, varför var det ingen annan som badade? Jag ville inte att vi skulle bada men Mats tyckte jag var "nojig" och tog med sig tjejerna ut i vattnet. De höll sig relativt nära land. Jag fortsatte att hålla koll på fenorna ovanför vattenytan. Plötsligt så vände de helt om och så gjorde även den helikopter vi sett på avstånd. Helikoptern kom mot vår riktning i en väldigt fart och kretsade snart ovanför våra huvuden. Någon vinkande så käckt tyckte Mats och vinkade tillbaka. Då hördes en kraftig mansröst från en megafon ovanifrån; "Stay out of the water...." . Mer hörde jag inte men jag glömmer aldrig hur kall jag blev inombords och jag vet inte hur fort vi fick lyckades upp våra flickor från vattnet men det kan inte ha tagit många sekunder. Det var förmodligen ingen fara, hajar brukar inte attackera människor och tjejerna var ju dessutom på relativt grunt vatten men vi kände oss verkligen fruktansvärt oansvariga och naiva som föräldrar. Vi lärde oss då, en gång för alla, att en hajfena går längs med vattenlinjen medan en delfin går upp-och ner. Stackars barn, vilken uppväxt ni har haft...... 
 
 

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2014-11-11 09:36:20

Oj, vilken upplevelse det måste ha varit! Och kanske inte en av de bästa heller. Oftast så ska man ju lita på sin magkänsla när något inte känns helt rätt. Och va skönt att det gick bra ändå :)


Svar: Nu kan vi skratta åt det men just då kändes det inte speciellt trevligt....desto trevligare minne har vi från förra veckan. Tre delfiner dök upp väldigt nära oss i vattnet när vi badade så jag började fundera på hur jag skulle agera om de kom för nära...."haka på" eller bara "toucha" de så underbart vackra och intelligenta djuren....
None None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi är ett medelålders par från Göteborg som skall genomföra vår livs resa - en roadtrip i US. Äventyret startar med några dagar i New York innan vi tar inrikesflyget vidare till San Francisco. Väl på plats, väntar en Ford Espace på att få ta oss med på den berömda Highway no.1 ner mot Los Angeles. Efter att ha utforskat mytomspunna platser som Hollywood, Beverly Hills, Venice Beach, Marina Del Ray så styr vi kosan österut igen. Vi hoppas på att få besöka många fler spännande orter som Las Vegas, Grand Canyon, Alberquerque, Dallas, Houston, New Orleans innan vi avslutar vår resa med en veckas sol och bad i vårt älskade Florida. Välkommen att följa oss under vår resa....

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela