Roadtrip US

En reseblogg

New York walk

Publicerad 2014-10-01 04:59:00 i Allmänt,

Efter att ha strosat runt på Manhattan större delen av dagen är vi inte bara fysiskt trötta utan också mentalt.
NY är verkligen en pulserande stad i ständig rörelse. I varje gaturkorsning ser man de gula taxibilarna trängas tillsammans med stora karaktäristiska amerikanska lastbilarna. Det går inte fort i trafiken på Manhattan  -många trafikljus, långa köer. Tutande bilister, skriande polissiréner, ljudet från byggarbetsplatser, Manhattan sover verkligen aldrig......
Vi startade dagen med en trevlig walk längs "Highlane Park" som är en gammal övergiven, upphöjd järnväg på Manhattans västra sida.  Järnvägen var i bruk mellan 1934 till 1980. idag fungerar området som en lång, smal allmän park. Vi startade vår walk på W 30th street och mellan den 10:e -11:e Avenyn och promenaden gick ovan mark genom distriktet Chelsea. Överallt såg vi byggarbetsplatser, nya huskroppar som tar fart. Vi hade en härlig utsikt här ovanifrån, både över Hudson floden och Manhattan-trafiken. Absolut värt ett besök. Läs mer här:http://www.thehighline.org/about
Vi passerade Washington Square Park och silhuetten av  den nya skyskrapan "One World Trade Center" på vår väg längs 5th Avenue ner mot Broadway. Den nya skyskrapan som byggdes upp efter att de två tidigare tornen mejades ner under de fruktansvärda terrorattackerna mot USA den 11:e september 2001. Invigningen av One World Trade Center var tidigare i år. Vi var här 2007, tillsammans med Anna och Sara och såg då hur bygget började ta fart (byggstarten var 2006).
Vårt mål för dagens lunch var "Little Italy"  där vi stannade på en liten trevlig restaurang "Fiat Café"  http://fiatcafenyc.com. Vi beställde in varsin pastarätt som slank ner utan några som helst större problem!
Efter lunchen strosade vi i lugn takt tillbaka genom Greenwich Village/Flatiron District. Tog en Starbucks "on the go" satte oss i hörnet av 5th Avenue och Broadway. Alla dessa människor, ständigt på språng, på väg till-och från någonstans......
Funderade på att åka upp och se på utsikten från Empire State Buildning men bestämde oss istället för att gå hem för att vila en stund innan middagen. Väl tillbaka på hotellet tog vi hissen upp till 12 våningens takterass - vilket visade sig att vara ett bra val - en magnifik vy bredde ut sig över NY!! Att gå hem för att vila innan middagen visade sig också att vara ett rätt val för undertecknad fullkomligt slocknade och sov djupt i nästan 2 timmar innan Mats till slut lyckades att väcka mig. Man kan ju inte sova bort tiden i NY!
Vi hann boka biljetter till Alcatraz, det kända gamla fängelset utanför San Francisco, innan vi gick ut för att äta middag. Fick tipset att förbeställa biljetter av en mycket trevlig dansk steward på planet mellan Göteborg och Köpenhamn då det kan vara svårt med biljetter. Vi hade tur, det fanns biljetter kvar till 09.30 + 11.30 turen på fredag - i övrigt var det slutsålt!! Naiva svenskar.....

Vi tog en kort promenad på "vår" gata - 9th Avenue och hamnade på en mycket trevlig restaurang " 5 Napkins" http://5napkinburger.com Restaurangen var belägen i en stor härlig öppen lokal med mycket brus och härliga dofter, trevlig personal och framför allt mycket GODA hamburgare och då ska ni veta att vi är väldigt bortskämda då vi har vår Sara, som gör de absolut bästa burgarna man kan äta!! Tänk så lyckligt lottade vi är som har en sådan masterchef hemma!!

Nu väntar sängen.....sov så gott! Imorgon blir det nog en skön promenad till och i Central Park