Roadtrip US

En reseblogg

Big Sur

Publicerad 2014-10-10 06:16:00 i Allmänt,

Vi lämnade charmiga Carmel by-the-Sea efter frukost för att fortsätta vår roadtrip längs utmed kustvägen genom Big Surf ner till San Simeon, där vi bokat rum för natten. Vi bestämde oss för att ta vägen förbi Safeway för att handla med oss lite lunch.När vi körde in bilen till köpcentrat såg vi en herrelös hund som irrade omkring utanför matbutikens entré. Vi hoppade ur bilen och närmade oss hunden vars päls var smutsig och våt. Ögonen, ett isklart blått och ett ljusbrunt var fyllda av skräck. Vi försökte att locka den till oss men den var väldigt skygg och höll sig på behörigt avstånd. Vi skyndade oss in i butiken, handlade lite lax, avocado, cottage cheese och så förstås, färskt hundfoder. Dessvärre så fanns inte hunden kvar när vi kom ut igen från butiken. Jag hoppas innerligt att någon vänlig själ tar sig an hunden och ser till att ta kontakt med en av de många, djurorganisationer som hjälper djur i nöd här i US. Hundens blick har etsat sig fast på min näthinna och jag har inte kunnat släppa den under dagen.....
Vårt första stopp för dagen var den fantastiska vyn vid Brixby Bridge. Bron stod klar 1932.
Återigen möttes vi av en mäktig, svindlande känsla när vi steg ur bilen. En blandning av skräck och förtjusning när man vågar sig fram och tittar ner utöver stupet och känner hur det ilar till i maggropen. Tyvärr så hann dimman i fatt oss vid Brixby Bridge som helt plötsligt blev till "Dimmornas bro".
Vi fortsatte vår färd, nu med siktet inställt på de enorma Redwood träden i Pfeiffer Big Sur State ParkMats har sedan han gick i 4:e klass haft en dröm om att få se dessa stora träd i verkligheten och nu var vi alltså på väg.
Väl inne i parken gick vi även en snitslad stig, rakt uppför bergen i hettan, i hopp om att få se det fantastiska vattenfall man gjorde reklam för. Det visade sig efter mycket möda och svett att vattenfallet var en liten, ynklig källa, inte mycket att se för världen. Ja, ja, vi fick i alla fall rejält med motion. Redwoodträden däremot var verkligen värda ett besök - helt otroligt att få beskåda dessa enorma stammar på nära håll.
Vi åt vår medhavda matsäck tillsammans med ett antal envisa flugor innan vi åkte vidare mot Julia Pfeiffer Burns State Park där vi visste att vi skulle få se ett riktigt vattenfall, McWay Falls. Vi hoppades på att kunna ta oss en snabb kalldusch under vattenfallet - en form av en  "icebucket challange"men det visade sig att vara en omöjlighet då det ej var tillåtet att gå ner till källan.
På berget fanns rester kvar av ett stenhus som byggdes under mitten av 1920-talet. Huset måste ha haft en bedårande vy utöver Stilla Havet och källan och var det första som drevs med el i hela Big Sur området. Terrängen är svårtillgånglig så för att ta sig upp till huset så byggde man en linbana som drevs av vattenkraft/McWay Creek. 1961 flyttade ägarna till Florioda, rev huset och donerade marken till delstaten Kalifornien till minne av Julia Pfeiffer Burns, en respekterad ranchägare som bodde under hela sin livstid i området (1856-1928)
Big Sur har verkligen allt. Vi kör vidare upp på slingriga serpentinvägar med otroligt branta stup som fullständigt tar musten ur en.... den ena vackra bedårande vyn avlöser den andra och man vet aldrig vad som väntar ögat bakom nästa backkrön. Då och då ser man en cyklist som långsamt kämpar sig uppför bergen och även en och annan vandrare segar sig upp-och nerför bergen. Här finns inga hamburgerkedjor, ingen tung trafik, inga bensinstationer bara ett ostyrigt, klarbått vatten, branta bergskammar och fantastiska vyer så långt ögat kan nå. Till slut är man helt mättad på intryck och orkar helt enkelt inte ta in mer av det njutbara. Dimman har tryckt ner temperaturen rejält, när vi närmar oss slutmålet så har temperaturen gått mer till endast 61 Fahrenheit.
Vårt sista stopp för dagen blir vid, Piedras Blancas. Här får vi uppleva hela kolonner med vilda Sjöelefanter som ligger i stora vitgråa högar utmed strandkanten. Sjöelefanterna här är ett ganska nytt tillskott till turismen. Så sent som i början av 1990-talet började de dra sig in mot strandremsan här i Piedeas Blancas. Sjöelefanter är utrotningshotade men sedan 1992 har beståndet vid Piedras Blancas utökats rejält. Sjöelefanterna här är skyddade av Friends of the Elephant Seal, som är en frivillig organsiation som arbetar för sjölelefanternas bevarande.
Vårt hotell för natten ligger i San Simeon, bara någon kilometer från Piedras Blancas. Här är det också slut på Big Sur äventyret. Vi äter på en Mexiansk restaurang bredvid hotellet, orkar helt enkelt inte leta efter fler restauranger. Maten är god och vi är mer än nöjda efter en dag med oändligt många intryck. I morgon väntar Ventura, några mil söder om Santa Barbara.