Roadtrip US

En reseblogg

Kärt återbesök

Publicerad 2014-11-08 04:02:00 i Allmänt,

I går gjorde vi en trevligt avstickare upp till Orlando. Vi var inte och shoppade och vi besökte inte någon av Disney´s alla tema-parker, allt detta har vi klarat av under våra tidigare resor till Florida även om det är lite lockande att få göra ett nytt besök på någon av de enorma parkerna. Eller kanske en tripp till späckhuggarna på Seaworld där de för övrigt också har en hemsk berg-och dalbana,"Kraken" som jag sent glömmer. Kraken är rankad som en av de 10 bästa (värsta) berg-och dalbanorna i världen. När vi skulle åka Kraken och var "next in line" för att lämna in alla våra tillhörigheter så började jag tycka att det var lite väl överdrivet så jag frågade helt enkelt vakten om Kraken verkligen var så speciell och otäck som de försökte påvisa. Han tittade bara på mig och sa vänligt;  Yeah, I think it´s quite shocking for some ......och det var den sanneligen!! Jag brukar vanligtvis gilla att åka berg-och dalbana men Kraken åker jag nog inte igen. Varsågod - kolla det här klippet på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=xujbDoS0Exg
Nog om saker vi inte gjorde på vår utflykt. Vår orsak till ett besök i Orlando heter Britt-Marie och hon bor helt enkelt i Orlando, eller rättare sagt strax norr om, i Longwood. B-M och jag är gamla klasskamrater från gymnaiset och har under de senaste 10 åren träffats några gånger då vi besökt Florida..nu väntar vi bara på att få se henne och hennes man, Paul, hemma hos oss i Göteborg som omväxling :) 
Vi blev så hjärtligt mottagna, både av Britt-Marie och av hennes 4-benta vän, Scout, som namnet till trots, var en gammal, men väldigt charmig och trofast "bitch".
Maken Paul, fick vi tyvärr inte träffa denna gång då han jobbar på annan ort och veckopendlar, en liten nätt resa på 7 timmar enkel väg! B-M serverade oss en riktigt god, svensk midsommar lunch eller vad säger ni om löksill & potatis, hemodlad gräslök (som smakade ljuvligt), krispigt gott knäckebröd med hårdost och sist men inte minst, underbart goda jordgubbar med grädde som efterrätt! Jag glömde, "när man får oväntat besök", vad serveras man då om inte en kopp Gevalia! Ni kommer väl ihåg reklamen?  Måste erkänna att jag faktiskt börjar att sakna vår svenska husmanskost! Men jag vet hur det är, väl hemmai Sverige kommer vi att sakna andra saker här, så är det bara. Vi kommer ju förhoppningsvis hem till en trevlig period då allt julpysslande sätter fart på allvar hemma i Änggården. Sara, du glömmer väl inte att tappa upp årets glögg innan du åker iväg och hälsar på oss? Den har nu stått i snart 6 veckor så det är hög tid!  Annars så får väl Anna & Philip ta sig an den sysslan när de snart blir husets nya hyresägster...........
Tillbaka till Longwood och B-M. Det var ett tag sedan vi sågs men av det märktes det inget, vi fortsatte där vi slutade senast, känns som om det var igår!  Vi skulle egenligen ge oss iväg till en naturpark i näheten för att paddla kajak och se oss om efter "wild life" (alligatorer framför allt) men vi hade det så trevligt på B-Ms pooldäck att vi blev sittandes lite för länge.... När vi väl kom till parken hade det blivit sen eftermiddag och alligatorerna valde att lysa med sin frånvaro. Vi tog en välförtjänt vätskepaus och satt en stund nere vid vattnet och spanade men det enda vi såg var några kajaker och motorbåtar som passerade.
Vi fick ändå en trevlig promenad genom bostad-och grönområdena. B-M har tidigare berättat om besök av både björnar, skallerormar, alligatorer utanför sitt eget hus, något som känts väldigt avlägset tidigare, men nu kändes det plötsligt väldigt nära....tyckte mig se björnar och ormar överallt! Känns lite läskigt för en svensk som som mest har sett några snokar och en-och annan huggorm ute i naturen!  När vi kom tillbaka hem så googlade jag lite på "rattlesnakes" och då insåg jag att jag faktiskt har sett en rattlesnake på riktigt nära håll och det var inte någon av de vi såg på museet i Albuquerque eller den vi hörde nere vid Coloradofloden, utan den här låg och solade bakom min rygg när vi besökte vattenfallet vid Julia Pfeiffer Big Sur State Park. Då förstod jag inte ens att det var en orm, än mindre en rattlesnake,förrän en dam smög emot mig med sin kamera och jag insåg att hon inte tänkte fota vattenfallet utan något bakom mig. Jag blev lite förskräckt när jag insåg att jag stått ca 70 cm från ormen som låg på en klipphäll ca 1 meter upp och gottade sig......
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi är ett medelålders par från Göteborg som skall genomföra vår livs resa - en roadtrip i US. Äventyret startar med några dagar i New York innan vi tar inrikesflyget vidare till San Francisco. Väl på plats, väntar en Ford Espace på att få ta oss med på den berömda Highway no.1 ner mot Los Angeles. Efter att ha utforskat mytomspunna platser som Hollywood, Beverly Hills, Venice Beach, Marina Del Ray så styr vi kosan österut igen. Vi hoppas på att få besöka många fler spännande orter som Las Vegas, Grand Canyon, Alberquerque, Dallas, Houston, New Orleans innan vi avslutar vår resa med en veckas sol och bad i vårt älskade Florida. Välkommen att följa oss under vår resa....

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela